pemeriksaan radang sendi lutut

Diagnosis Penyakit Radang Sendi Lutut

Diagnosis Penyakit Radang Sendi Lutut , Pemeriksaan Yang Biasa Dilakukan Oleh Doktor

Diagnosis penyakit radang sendi lutut boleh dibuat secara pemeriksaan klinikal, dan dapat disahkan oleh X-ray. Ciri-ciri utama adalah perubahan pada tulang subkondral, penyempitan ruang bersama, sklerosis subkondral, pembentukan sista subchondral dan “osteophytes”. Pada peringkat awal “osteoarthritis”, hasil radiografi menunjukkan penyempitan ruang sendi yang tidak sama rata. Jika ia merosot, ciri- ciri yang sama masih berlaku, tetapi pesakit akan mengalami “subluxation lateral tibia”. Jika ia semakin merosot, garis sendi akan hilang sepenuhnya. Ia ditunjukkan dalam gambar bahawa ruang sendi “medial” lebih sempit daripada garis sendi “lateral”.  diagnosis penyakit radang sendi lutut Antara diagnosis pembezaan ialah: bursitis, sindrom “band iliotibial”, ketidakstabilan ligamen (ligamen kolateral “medial” dan “lateral”) dan patologi meniscal. Ini adalah keadaan di mana tisu lembut lutut terjejas. Walaubagaimanapun, bentuk arthritis yang lain boleh membawa kepada diagnosis lain seperti “gout” dan “pseudogout”, radang reumatik dan radang septik.

Prosedur Diagnosis Radang Sendi Lutut

diagnosis radang sendi lutut Tanda-tanda: Utama: (lebih umum didiagnosis)
  • Sakit
  • Kekakuan, terutamanya pada waktu pagi
  • Sensitif ketika melutut dan membongkok
  • Kurang kebolehan berfungsi harian
Sekunder: (OA jenis ini boleh disebabkan oleh obesiti, trauma, keradangan atau genetik )
  • Kehilangan pergerakan pada sendi
  • Kurang kuasa otot
  • Ketidakstabilan sendi
  • “Crepitations”
“X-ray”: X-ray asas digunakan untuk menyelidiki kerosakan tulang rawan, penyempitan ruang sendi, pembentukan serpihan tulang dan mengecualikan sebab-sebab lain kesakitan pada sendi terjejas. “Arthrocentesis”: Ini adalah prosedur yang boleh dilakukan di pejabat doktor. Jarum steril digunakan untuk mengambil sampel cecair bersama yang kemudiannya boleh diperiksa untuk serpihan tulang rawan, jangkitan atau gout. “Arthroscopy”: Adalah teknik bedah di mana kamera dimasukkan ke dalam sendi terjejas untuk mendapatkan maklumat visual tentang kerosakan sendi yang disebabkan oleh osteoarthritis.

Pemeriksaan Yang Biasa Dilakukan Oleh Doktor Kepada Pesakit

penyakit radang sendi lutut Sekiranya pesakit dirujuk kepada anda oleh doktor, kemungkinan besar dia telah melakukan pemeriksaan perubatan. Ia adalah penting untuk melihat penemuannya ketika memeriksa pesakit.
  • Pemeriksaan:
    • Perhatikan kedudukan sendi semasa rehat dan bagaimana pesakit bergerak.
    • Dapat dicapai dengan meminta pesakit melakukan simulasi aktiviti harian seperti bangun dari atas ke bawah di atas kerusi, mendaki tangga, dan lain- lain.
  • Palpation:
    • Perhatikan jika ada bengkak, perbezaan suhu, “tonus” otot. Juga waspada terhadap kemungkinan tulang-tulang (osteosit) yang terbentuk di pinggir sendi.
    • Osteosit ini merupakan petunjuk yang serius terhadap “osteoarthritis”.
  • Pemeriksaan fungsi asas:
    • Uji kuasa otot, koordinasi, mobiliti, keseimbangan dan juga kestabilan sendi. Faktor-faktor ini boleh diuji dengan ujian aktif seperti berdiri di atas satu kaki dan ujian manual pasif.
    • Apabila menguji kestabilan, kekuatan otot dan “proprioception” sangat penting.
Untuk mengetahui tentang punca dan kesan radang sendi lutut, anda boleh baca artikelnya disini.