Gejala Cervical Spondylosis

Gejala Cervical Spondylosis Yang Sering Terjadi

Gejala cervical spondylosis hadir dalam tiga bentuk  seperti:

Sakit leher yang tidak spesifik – kesakitan lokal pada ruang tulang belakang.

“Cervical radiculopathy” – aduan dalam pengedaran dermatomal atau myotomal yang sering berlaku di dalam lengan. Mungkin kebas, sakit atau kehilangan fungsi.

“Cervical myelopathy” – sekumpulan aduan dan penemuan kerana kerosakan intrinsik kepada saraf tunjang itu sendiri. Isu rasa kebas, masalah koordinasi dan berjalan kaki, cengkaman kelemahan dan aduan usus dan pundi kencing dengan penemuan fizikal yang berkaitan boleh dilaporkan.

gejala cervical spondylosis

Gejala cervical spondylosis boleh bergantung kepada peringkat proses patologi dan tapak pemampatan saraf.

Pengimejan diagnostik boleh menunjukkan “spondylosis”, tetapi pesakit mungkin tidak mempunyai simptom dan sebaliknya. Ramai orang yang berusia lebih dari 30 menunjukkan keabnormalan yang sama pada radiografi biasa pada tulang belakang “cervical”, jadi sempadan antara penuaan dan penyakit biasa sukar untuk ditentukan.

Rasa sakit adalah gejala yang paling sering dilaporkan.

McCormack et al melaporkan bahawa sakit leher dan bahu terkejut adalah sindrom yang paling biasa dilihat dalam amalan klinikal.

Dengan “cervical radiculopathy” kesakitan yang paling sering berlaku di bahagian “cervical”, bahagian atas, bahu, dan / atau kawasan antara tulang belikat (“interscapular”). Dalam sesetengah kes, kesakitan mungkin tidak sekata dan nyata seperti sakit dada atau payu dara, walaupun paling kerap terdapat di bahagian atas dan leher.

Sakit kepala “suboccipital” kronik juga boleh menjadi sindrom klinikal pada pesakit dengan “cervical spondylosis”, yang boleh merebak ke pangkal leher dan puncak tengkorak.

“Paraesthesia” atau kelemahan otot, atau gabungan ini sering dilaporkan dan menunjukkan “radiculopathy”.

Sindrom korden pusat juga boleh dilihat berkaitan dengan “cervical spondylosis” dan dalam beberapa kes disfungsi atau disfungsi laluan pernafasan dilaporkan.

Diagnosis Berbeza

penilaian sakit leher
  • Lain-lain luka sakit leher yang tidak spesifik – ketegangan leher, sakit leher kerana postur atau “Whiplash”
  • “Fibromyalgia” dan sakit leher psikogenik
  • Luka mekanikal – disk prolaps atau rumpun idiopatik rangka hiperostosis
  • Penyakit keradangan – “Rheumatoid arthritis”, “Ankylosing spondylitis” atau “Polymyalgia rheumatica”
  • Penyakit metabolik – “Paget’s disease”, “osteoporosis”, “gout” atau “pseudo-gout”, Jangkitan – osteomyelitis atau tuberkulosis
  • (“Malignancy”) – tumor primer, deposit sekunder atau “myeloma”

Prosedur Diagnostik

“Cervical spondylosis” sering didiagnosis pada tanda-tanda dan simptom klinikal sahaja.

Tanda-tanda:

• Kesakitan lokal
  • Julat gerakan terhad
  • Perubahan neurologi kecil (kecuali disebabkan komplikasi myelopathy atau radiculopathy)

Simptom - simptom:

• Kesakitan di bahagian leher terutama ketika melakukan pergerakan
  • Kesakitan yang dirujuk (occiput, antara bilah bahu, anggota atas)
  • Kesakitan retro-orbital atau temporal
  • Kekakuan di bahagian leher
  • Rasa kebas, kesemutan atau kelemahan pada anggota atas
  • Rasa pening atau “vertigo”
  • Kurang keseimbangan badan
  • Kadang- kadang pitam (“syncope”) dan migrain

Cara Pengesahan Diagnostik

gejala cervical spondylosis

Untuk pengesahan diagnostik, pengimejan diagnostik seperti X-ray, CT, MRI, dan EMG boleh digunakan.

Radiografi tulang belakang “cervical” mungkin menunjukkan hilangnya “lordosis” yang normal, menunjukkan kekejangan otot, tetapi kebanyakan ciri-ciri penyakit degeneratif terdapat pada orang tanpa simptom dan berkorelasi buruk dengan simptom klinikal.

Adalah penting untuk menyedari bahawa perubahan radiologi dengan umur hanya mewakili perubahan struktur pada vertebra namun perubahan tersebut tidak semestinya menyebabkan gejala. Adalah dipercayai bahawa ketidakcocokan ini antara penampilan radiografi dan gejala klinikal tidak hanya kerana usia, tetapi juga kerana jantina, bangsa, kumpulan etnik, ketinggian dan pekerjaan.

MRI tulang belakang “cervical” adalah penyiasatan pilihan jika patologi yang lebih serius disyaki, kerana memberikan maklumat terperinci tentang saraf tunjang, tulang, cakera, dan struktur tisu lembut.

Walau bagaimanapun, orang biasa boleh menunjukkan keabnormalan patologi yang penting pada pencitraan jadi imbasan perlu diinterpretasikan dengan berhati-hati.

INGIN MENGETAHUI TENTANG CERVICAL SPONDYLOSIS DENGAN LEBIH MENDALAM, BOLEH KLIK SINI