MULTIPLE SCLEROSIS - PHYSIOMOBILE.MY

MULTIPLE SCLEROSIS

PENGENALAN

• Multiple sclerosis (MS) adalah penyakit kronik yang menyerang sistem saraf pusat (central nervous system/CNS).

• Ia akan menjejaskan fungsi otak, saraf tunjang dan saraf optik.

• Gejala-gejala MS bergantung pada tahap ia berlaku. Untuk kes yang lebih ringan, anda mungkin berasa kebas pada anggota badan.

• Manakala untuk kes yang lebih teruk, anda mungkin mengalami kelumpuhan atau hilang penglihatan.

• Diagnosis sering terdapat pada mereka yang berumur 20-50 tahun.

• Sukar untuk menganggar bagaimana ia berkembang.

• Tiada rawatan yang boleh menyembuhkan MS setakat ini, tetapi rawatan diberikan untuk melegakan gejala-gejalanya dan membantu mereka menguruskan kehidupan seharian.

• Walaupun MS memberi kesan kepada sistem saraf pusat (CNS) tetapi penyebabnya masih tidak jelas.

• MS membawa maksud “tisu parut di beberapa bahagian”

• Memandangkan MS menyerang sistem saraf pusat, maka ia adalah tisu parut yang terdapat pada saraf fiber.

• Sistem saraf pusat berfungsi menghantar impuls (maklumat ke otak dan anggota badan lain).

• Tetapi jika MS terjadi ia akan menganggu fungsi sistem saraf untuk menghantar impuls dengan lancar ke otak dan ke anggota badan lain.

• Ini akan menyebabkan anda berasa kebas atau semut-semut dan ia juga boleh menyebabkan kelumpuhan.

• Manakala untuk keadaan yang lebih teruk MS akan menganggu saraf optik di mana akan menyebabkan hilang penglihatan.

• Multiple sclerosis adalah penyakit yang tidak dapat dijangka dan ia boleh memberi kesan yang berbeza untuk setiap individu.

JENIS-JENIS MS

Terdapat empat jenis multiple sclerosis

• Clinically isolated syndrome (CIS): Ini adalah satu, episod pertama, dengan gejala yang berlangsung sekurang-kurangnya 24 jam.

• Relapse-remitting MS (RRMS): MS yang biasa dialami, 85% individu mengalami MS jenis ini dan mendapat serangan baru atau peningkatan gejala-gejala MS

• Primary progressive MS (PPMS): Gejala-gejala MS bertambah buruk secara berperingkat, tanpa petanda awal. Lebih kurang 15% individu mengalami MS jenis ini.

• Secondary progressive MS (SPMS): MS selepas episod awal atau serangan, penyakit ini akan terus meningkat

SIMPTOM-SIMPTOM MS

MS memberi kesan kepada sistem saraf pusat yang berfungsi mengawal pergerakan badan. Apabila saraf fiber pada sistem saraf pusat yang membawa maklumat dari dan kepada otot rosak, gejala-gejala MS akan berlaku pada bahagian badan yang terlibat.

• otot-otot menjadi lemah

• gangguan penglihatan

• kesukaran untuk mengawal keseimbangan dan koordinasi badan

• rasa semut-semut dan kebas

• mempunyai masalah dengan ingatan

• Sakit kepala

• Hilang pendengaran

• Gatal-gatal

• masalah pernafasan

• kekejangan

• gangguan percakapan

• masalah menelan

• Diperingkat seterusnya, mungkin terdapat perubahan dalam pemikiran dan kepekaan haba.

KESAN-KESAN MS

• Masalah pundi kencing: sukar untuk mengosongkan pundi kencing sepenuhnya, kerap membuang air kecil

• Masalah usus: menyebabkan sembelit dan gangguan usus

• Keletihan: 90% pesakit akan mengalami keletihan dan menganggu aktiviti harian mereka.

• Pening dan vertigo: sukar mengekalkan keseimbangan.

• Masalah seksual disfungsi: hilang minat dalam hubungan intim

• Spastik dan kekejangan otot: saraf fiber yang rosak dalam saraf tunjang dan otak boleh mnyebabkan kekejangan otot yang menyakitkan. Otot mungkin menjadi kaku dan menghalang pergerakan.

• Tremor: menghasilkan pergerakan menggigil

• Masalah penglihatan: mungkin ada penglihatan berganda atau kabur, kehilangan penglihatan separa atau penuh, tidak dapat membezakan warna merah-hijau. Ini biasanya menjejaskan satu mata pada satu masa. Ia juga boleh menyebabkan keradangan saraf optik dimana mata akan berasa sakit apabila bergerak.

• Perubahan pada gait dan pergerakan: MS boleh mengubah cara seseorang berjalan disebabkan kelemahan otot dan masalah keseimbangan, pening dan keletihan.

• Perubahan emosi dan kemurungan: kerosakan pada saraf otak boleh memberi kesan kepada emosi, kesukaran menyesuaikan diri dengan diagnosis MS, gangguan yang tidak dapat diramalkan dan masalah kelumpuhan. Penyelidik telah menghubungkan MS dengan 50% masalah kemurungan.

PENYEBAB DAN RISIKO MS

Penyebab sebenar MS masih tidak diketahui, tetapi ia dipercayai berlaku disebabkan masalah imunisasi (autoimmune disorder).

• Umur: 20-50 tahun

• Jantina: lebih ramai wanita mendapat MS berbanding lelaki

• Etnik: lebih banyak berlaku dikalangan Eropah

• Faktor genetik

Kadar MS berlaku tinggi pada mereka yang terdedah dengan cahaya matahari yang banyak kerana ia boleh kesan pada mereka yang mempunyai MS.

TANDA-TANDA AWAL

• penglihatan kabur dan berganda

• optic neuritis (jangkitan mata), menyebabkan sakit dan hilang penglihatan

• otot menjadi kaku dan lemah

• kekejangan otot yang sakit

• rasa semut-semut dan kebas pada anggota badan

• sukar mengawal keseimbangan ketikaa berjalan

• hilang kawalan pada pundi kencing atau kerap berasa ingin membuang air kecil

• rasa pening yang berterusan

Jika gejala-gejala ini berlaku, anda perlu berjumpa dengan doktor.

RAWATAN MS

Tiada rawatan yang dapat menyembuhkan MS sepenuhnya, tetapi rawatan diberi untuk mengawal gejala-gejalanya.

Ubat-ubatan dan rehabilitasi dapat membantu mengawal gejala-gejala multiple sclerosis. Ubat-ubatan ini digunakan bagi membantu mengawal gejala-gejala MS daripada menjadi bertambah buruk, tetapi mempunyai kesan sampinganya untuk jangka masa panjang.

Manakala rehabilitasi bertujuan membantu pesakit meningkatkan atau mengekalkan kemampuan mereka untuk melakukan aktiviti harian.

REHABILITASI

• Terapi fizikal: untuk mengekalkan atau mengembalikan pergerakan maksimum dan kemampuan melakukan aktiviti harian.

• Terapi pekerjaan (occupational therapy): terapi ini digunakan untuk membantu pesakit dalam pekerjaan, penjagaan diri dan aktiviti harian.

• Terapi pertuturan dan menelan (speech and swallowing therapy): ahli terapi pertuturan dan Bahasa akan melakukan latihan khas buat pesakit.

• Pemulihan kognitif (cognitive rehabilitation): membantu pesakit menguruskan masalah dalam pemikiran dan persepsi.

• Pemulihan vokasional (vocational rehabilitation): membantu pesakit yang kurang upaya membuat dalam kerjaya, mempelajari kemahiran dan mendapatkan pekerjaan.

Related Post

sakit belakang di tempat kerja

Sakit Belakang di Tempat Kerja: Punca dan Cara Rawatan

Sibuk bekerja di pejabat, seharian menghabiskan masa di hadapan komputer sehingga sakit badan dan lenguh-lenguh. Sakit belakang di tempat kerja boleh mengganggu produktiviti anda. Ramai yang mengalami sakit belakang di

kecederaan acl
Kecederaan Sukan

Kecederaan ACL: Mimpi Ngeri Pemain Bola Sepak dan Futsal

Tengah seronok bersukan, tiba-tiba terdengar bunyi ‘pop’ di lutut. Kecederaan ACL sememangnya ditakuti oleh mereka yang aktif bermain bola sepak dan futsal. Bersukan dan beriadah merupakan aktiviti yang sangat digalakkan.

Anda perlukan info lebih lanjut
mengenai rawatan fisioterapi?