Rawatan terbaik untuk sakit leher

Pengurusan Terapi Fizikal Untuk Cervical Spondylosis

Pengurusan Terapi Fizikal Untuk Membantu Pesakit Cervical Spondylosis

Pengurusan terapi fizikal terbukti berkesan untuk pengurangan rasa sakit

terapi fizikal
  • Terdapat sedikit bukti untuk menggunakan latihan bersendirian atau mobilisasi dan / atau manipulasi sahaja.
  • Penggabungan dan / atau manipulasi dalam kombinasi dengan senaman adalah berkesan untuk pengurangan rasa sakit dan peningkatan fungsi harian dalam sakit leher mekanikal sub-akut atau kronik dengan atau tanpa sakit kepala.
  • Terdapat bukti sederhana bahawa pelbagai rejimen latihan, seperti latihan “proprioceptive”, “strengthening”, “endurance”, atau “coordination” lebih berkesan daripada penjagaan farmaseutikal biasa.

Rawatan perlu dilakukan secara individual, tetapi secara amnya termasuk latihan pemulihan, pendidikan semula “proprioceptive”, terapi manual dan pendidikan postural.

rawatan sakit leher shah alam

Terapi manual ditakrifkan sebagai halaju tinggi; manipulasi tujahan rendah atau manipulasi tujah. Terapi manual tulang belakang toraks (“thoracic”) boleh digunakan untuk pengurangan kesakitan, meningkatkan fungsi, untuk meningkatkan pelbagai gerakan dan untuk menangani “hypomobility” toraks.

Manipulasi teras tulang belakang toraks merangkumi teknik-teknik dalam posisi menelentang (“supine”), meniarap (“prone”), atau duduk berdasarkan keinginan ahli terapi. Juga daya tarikan “cervical” boleh digunakan sebagai terapi fizikal untuk memperbesar foramen saraf dan mengurangkan tekanan leher.

Manipulasi bukan teras termasuk posterior-anterior (PA) meluncur di kedudukan meniarap. Teknik tulang belakang “cervical” termasuklah “retractions”, putaran, slaid sisi di kedudukan ULTT1, dan PA meluncur. Teknik-teknik yang dipilih berdasarkan tindak balas pesakit dan pemusatan atau pengurangan gejala.

Pendidikan postural termasuk penjajaran tulang belakang semasa aktiviti duduk dan berdiri.

Terapi haba membantu mengurangkan gejala sahaja dan “ultrasound” dikatakan tidak berkesan

Mobilisasi tisu lembut dilakukan pada otot-otot suku atas dengan yang terlibat dalam posisi “abduction” dan putaran luar untuk pra-beban struktur saraf di bahagian badan atas.

Senaman di rumah termasuk penarikan “cervical”, “cervical exension”, pengukuhan otot “deep cervical flexor”, menguatkan tulang belikat, meregangkan otot dada melalui penguncupan isometrik flexor otot extensor untuk menggalakkan mobiliti struktur saraf hujung di bahagian badan atas.

pengurusan terapi fizikal
Team PhysioMobile Malaysia

“Bottom line” Klinikal

“Cervical spondylosis” adalah gangguan degeneratif normal tulang belakang “cervical”. Sama ada “spondylosis” harus dianggap sebagai perubahan degeneratif atau perubahan berkaitan umur adalah hanya semantik, tetapi perkembangan osteofit dan perubahan yang berkaitan dapat dilihat sebagai perubahan reaktif dan adaptif yang bertujuan untuk mengimbangi penyimpangan biomekanik.

• Kira-kira 95% orang yang berumur 65 tahun mempunyai “cervical spondylosis” hingga beberapa darjah, ia adalah disfungsi tulang belakang yang paling biasa di kalangan orang tua.
  • Gejala-gejala boleh bergantung kepada peringkat proses patologi dan tapak pemampatan saraf.
  • Dalam banyak kes, spondylosis dapat dilihat pada imejan, tetapi pesakit mungkin tidak mempunyai sebarang gejala.
  • “Cervical spondylosis” kebanyakannya didiagnosis pada tanda-tanda dan simptom klinikal sahaja.
  • Rawatan perlu disesuaikan dengan pesakit individu dan termasuk latihan isometrik yang diselia, pendidikan semula “proprioceptive”, terapi manual dan pendidikan postur.