spondylolisthesis

SPONDYLOLISTHESIS (Simptom, diagnosis dan rawatan)

Anda mengalami sakit belakang? Bimbang jika sakit belakang anda berpunca daripada masalah spondylolisthesis? Cuba periksa jika anda mengalami simptom-simptom di bawah.

Simptom

Simptom-simptom spondylolisthesis termasuklah:

• Sakit di bahagian belakang atau punggung
  • Sakit di bahagian belakang yang menjalar ke kaki
  • Kebas pada satu atau kedua-dua belah kaki
  • Sakit di bahagian kaki, belakang atau punggung menjadi semakin teruk apabila melakukan pergerakan seperti rukuk atau menunduk
  • Kesukaran untuk berjalan
  • Kegagalan mengawal pundi kencing (jarang berlaku)

INGIN MENDAPATKAN RAWATAN FISIOTERAPI DENGAN PHYSIOMOBILEMY DENGAN HARGA PROMOSI KAW-KAW UNTUK OGOS INI? TINGGAL 2 HARI LAGI SEBELUM PROMOSI TAMAT. CEPAT!!! TEMPAH SLOT ANDA SEKARANG!!!

Isi borang ini untuk tempahan slot.

Bagaimana masalah spondylolisthesis ini dikesan/ didiagnosis?

Diagnosis dilakukan dengan melakukan imbasan sinaran X tulang belakang untuk melihat sama ada tulang belakang mengalami keretakan atau beralih dari tempat asal.

Apakah rawatan yang sering digunakan untuk merawat masalah ini?

Rawatan spondylolisthesis bermula dengan menghentikan sebarang aktiviti fizikal yang boleh membawa kepada kecederaan tulang belakang. Untuk mengurangkan kesakitan, pesakit akan dinasihatkan unuk mengambil ubat anti keradangan dan ubat penahan sakit.

Doktor kebiasaannya akan merujuk pesakit untuk melakukan terapi fizikal dengan ahli fisioterapi bagi membina kembali dan menguatkan otot di bahagian perut dan belakang badan.

Ahli fisioterapi akan menggunakan teknik-teknik tertentu untuk melembutkan otot-otot yang telah mengeras atau tegang. Pesakit juga akan diajar dengan senaman-senaman tertentu untuk meregangkan dan menguatkan kembali otot belakang. Pesakit yang mengalami masalah berat badan berlebihan akan disyorkan untutk menurunkan berat badan mereka.

Pembedahan akan dilakukan sekiranya pesakit mengalami kesakitan yang keterlaluan atau kerosakan pada saraf tunjang akibat Spondylolisthesis. Selepas pembedahan dijalankan, pesakit perlu memakai cast dan menjalani terapi rehabilitasi bagi menguatkan otot dan memudahkan pergerakan.

Related Post

Muskuloskeletal

Punca Sakit Tumit Kaki (Jangan Biar Melarat)

Sakit tumit kaki selalunya akan terjadi kepada individu yang aktif bersukan dan golongan yang berumur 40 tahun ke atas. Namun, ada faktor lain yang akan menyebabkan anda sakit tumit kaki.

Kecederaan Sukan

Apakah Yang Menyebabkan Berlakunya Slip Disc?

Slip disc selalunya berlaku secara tiba-tiba. Ada yang mengatakan bunyi ‘pop’ di tulang belakang. Malah, ada yang mengatakan bahawa masalah slip disc boleh menyebabkan lumpuh. Bagi anda yang tertanya-tanya tentang

rawatan kanak-kanak
Umum

Rawatan Kanak-Kanak Yang Lewat Perkembangan